Ти си тук Начало Еразъм + Моето -Еразъм- приключение
Прием в 1 класза учебната 2019-2020Маршрутно разписаниевижте повечеБланка молбаза отсъствие до 3 дниБланка молбаза отсъстие до 7 дниКалендарза учебната 2018-2019 годинаПрием след 7 класучебна 2019-2020

Моето -Еразъм- приключение

print

Един нетрадиционен разказ от първо лице

Казвам се Елвира Симеонова, на 12 години, ученичка в шести клас на ОУ „Отец Паисий“ – гр. Силистра. От 14 до 18 октомври 2019 г. участвах във втората мобилност на проект „Да бъдем приятели и да помагаме на природата заедно“ по програма „Еразъм+“, която се проведе в гр. Рафина, Гърция. Дейностите по проекта с екологична насоченост обединяват деца от 11 до 13 години от Гърция, Латвия, Чехия, Испания и България. От ОУ „Отец Паисий“ във втория етап на проекта участвахме 6 ученици от пети и шести клас: Йоанна Петрова, Искрен Минков, Максим Стамбов, Георги Канонов, Доника Христова и Елвира Симеонова. С нас бяха учителите Детелина Терзиева – директор на училището и Милена Цанева.

Отпътувахме на 13 октомври със самолет от Букурещ до Атина. Вълнението от издигането ни в облаците беше изключителен момент. От летището в Атина с градски транспорт пристигнахме в гр. Рафина. Там вече ни очакваха приемните семейства, в които всяко дете от групата ни беше настанено поотделно. С нетърпение очаквах да видя „моето“ семейство Раптис. Топлият прием на Елена и дъщеря й Анджелина ми помогна да се сближим още от самото начало. Първата ни вечер премина в разговори и много настроение. Вечеряхме сувлаки – традиционно гръцко ястие, приготвено от малки хапки месо, придружени със зеленчуци, печени на шиш и „завити“ в питка. Това ястие, наричано емблема на гръцката кухня, се оказа наистина изключително вкусно!

В първия ни ден, понеделник, 14 октомври, всички гостуващи групи се събрахме в училището в Рафина. С „добре дошли“ ни посрещна директорът на учебното заведение Сарантис Челмис. Вниманието на домакините към нас предизвика много усмивки и емоции. Всички участници се представиха, като споделиха информация за своето училище, град и държава. Разменихме си подаръци. На общата ни среща бяха показани новите проекти с екологична насоченост, изработени от учениците в различните държави.

По-късно през деня разгледахме централната градска част на Рафина. Плажовете и площадите в града са забележителни. От самия център се разкриваше прекрасна гледка към Егейско море. Домакините ни заведоха в красивата им църква „Свети Николай“. След това се отправихме към пристанището в Рафина, което е второто по големина атинско пристанище, след това в Пирея. Трафикът му наистина е огромен, защото се използва от много туристи, за да достигнат до така желаните гръцки острови.

По време на разходката ни в Рафина посетихме и център за терапия с понита. В него деца и възрастни се лекуват чрез миниатюрните кончета от стреса и безпокойството. Обясниха ни, че терапевтичната езда помага много на деца, които имат умствени или физически затруднения. Тя им помага да свикнат с животните и да преодоляват страховете си.

На следващия ден, 15 октомври, още в 8 ч. сутринта., потеглихме от пристанището в Рафина с ферибот към остров Андрос, който е част от Цикладските острови. След около два часа се отзовахме на зелен и плодороден остров с дълги плажове. Св. Андрос се оказа голям остров, който има дължина от почти 40 км. Там посетихме работилница за производство на маслиново масло или т.нар. зехтин. Всички научихме, че маслините се смятат за един от символите на Гърция, а гръцкият зехтин е един от най-търсените продукти в света. Естествено, посетихме столицата на острова – гр. Андрос или Чора, както го наричат местните хора. Столицата е великолепен град с красиви сгради. Главната пешеходна улица на гр. Андрос е „постлана“ с мраморни плочи и заобиколена от красиви къщи, превърнати в офиси, магазини и кафенета.

В сряда, 16 октомври, пътувахме с влак до планинските селища Диакопто и Калаврита, намиращи се в склона на планината Хелмос. Пътуването ни беше уникално преживяване, заради живописните местности и опасния скален терен, през който минаваше влакът  ни. В Калаврита научихме, че градът активно е участвал в борбата за независимост на Гърция. Бях много впечатлена от посещението в близкия манастир „Агия Лавра“, където през 1821 г. тайната Гръцка организация „Филики Етерия“ („Дружество на приятелите“) слага символичното начало на т.нар. гръцка война за независимост от османска власт.

В следобедните часове посетихме една от големите пещери в региона, намираща се в близост до Калаврита. Уникалното в нея са многобройните езера, откъдето идва и името й „Пещера на езерата“. По думите на екскурзовода ни те са поне 13 на брой. След като влязохме в пещерата бях впечатлена от огромните сталактити в нея. За първи път видях на живо прилепи, разположени неподвижно още на входа на пещерата.

Четвъртък, 17 октомври, ми донесе нови незабравими преживявания. Посетихме Акропола – най-голямата забележителност на гръцката столица Атина и символ на Древна Елада. Разгледахме го с голямо вълнение. Бях много щастлива да видя отблизо Партенона, за който бяхме учили в часовете по история. Нямаше как да пропуснем Музея на Акропола, разположен в подножието на античния обект. Сградата му е впечатляваща – огромна по размери модерна постройка на три нива с почти изцяло стъклени стени, разкриващи панорамни гледки. С внимание разгледахме безценните му съкровища, устояли на опустошенията на миналите векове.

В последния ден от гостуването ни, 18 октомври, посетихме кметството в Рафина. Там ни посрещна лично кметът на града. Поканиха ни в залата за срещи, където разговаряхме и си направихме снимка за спомен от посещението ни.

След това отново се завърнахме в училището в Рафина, където влязохме да наблюдаваме провеждането на един учебен час (по математика:). Часовете започват в 8.15 ч., а продължителността на учебния час е 55 минути. Между часовете има 5 минути почивка, а голямото междучасие е само 10 минути. От директора на училището научихме, че през тази учебна година (2019/2020) в него се обучават 276 ученици от 33 учители.

Интериорът в училището много ми допадна. Във фоайето е разположена голяма маса за отдих и срещи. Класните стаи са просторни и наситени с цветове. Направи ми впечатление, че учебните маси (чинове) във всички стаи са подредени в полукръг. Повечето от учениците носеха учебниците си в раници, придвижвани на колелца.

По програма, на обяд ни предстоеше „Парти на плажа“, което се оказа вълнуваща изненада за нас, но не точно каквато очаквахме. Включихме се в акция за почистване на плажа „Марикес“, която е част от Международната екологична кампания „Чист плаж“. Раздадоха ни ръкавици и отпадъчни торби. В специални листи трябваше да напишем какви видове отпадъци сме открили. Събраните от нас количества се оказаха много малко, тъй като почти нямаше изхвърлени вещи и боклуци. Замислих се колко ли време щеше да ни отнеме почистването на един такъв плаж в България, особено в туристическия сезон.

Престоят ми в Гърция по програма „Еразъм+“ беше незабравимо изживяване!

Пътуването ми донесе безценен опит, знание и много нови приятели!

Оказа се, че по време на 7-дневното ни пътешествие успяхме да съчетаем всички видове транспорт – самолет, влак, автобус и ферибот.

Щастлива съм, че успях да се докосна до природата, културата и духа на Гърция.

Участието в проекта ми помогна да разширя знанията си и интереса си към опазването на околната среда.

Благодарение на „Еразъм+“ получих възможност да приложа практически знанията си по английски език.

Елвира Симеонова

Някои от другите участници в тази мобилност пожелаха да разкажат за своето пътуване чрез снимки, които грижливо подредиха в презентации. Поразходете се до Гърция заедно с тях: